2023-05-09

Mennyit adtál érte?

 

Durica Katarina harmadik tabudöntögető könyve, az előző kettőt is nagyon szerettem, úgyhogy ezt is amint tudtam, megvettem. Nem okozott csalódást, sőt.
"Fun fact", hogy ez már a saját kiadójánál jelent meg, és ennek a könyvnek a végén meg is magyarázza, miért a Piros Hó nevet kapta. 
Vigyázat, sok spoiler jön.

Azt hittem, ez a könyv a béranyaságról szól, és ennek különböző aspektusairól, de az "érte" nem kizárólag a gyerekre vonatkozik. Elképesztő sok réteg van itt nagyon igényesen felfejtve, és sajnos vagy nem sajnos, valamennyire szinte mindegyikhez tudtam kapcsolódni. A legszimpatikusabb szereplő egyértelműen Rebeka volt, a vidéken élő, nagyon talpraesett, nagyon józan fiatal özvegy, akinek férje halála után a nyakába szakadt a lakáshitel és a két gyerek, és nagyon gyorsan kellett nagyon sok pénzhez jutnia. A legantipatikusabb valamiért Krisztina, a jól szituált, budapesti késő 30-as nő, aki tíz éve sikertelenül próbál teherbe esni, és közben, bár ezt tagadja, szinte rámegy a házassága. Rebeka hordja ki az ő kisfiát. Ott volt még Nóra, akihez valahogy a legközelebb éreztem magam: Brüsszelben élő rendezvényszervező, aki a karrierjébe temetkezik, mert hiába szeretne nagyon gyereket, egy férfi se partner ebben. Végül petesejt- és spermadonor segítségével, de saját maga hordja ki a gyerekét, egyedülálló anya lesz. És ott volt végül Vanda, akihez egyáltalán sehogy se tudtam viszonyulni (nem mintha feltétlenül muszáj lenne), aki korábban négyszer volt petesejtdonor, és - az orvosok gyanúja szerint az ezzel kapcsolatos hormonbombák miatt - végzős egyetemista korára a méhét és a petefészkeit is elveszti rákban, tehát ha egyszer majd gyereket akar, akkor ő maga is béranyára szorul.

Mennyit adtak érte? Rebeka keresett egy vagyont, de ráment a lelki egészsége, hogy tudatosan ne kötődjön a benne növekvő magzathoz, és mivel erőszakosan, császárral szülesztették meg a gyerekét, csak hogy az végre az "igazi" anyjához kerülhessen, ez a testét is megviselte. Krisztina egy vagyont adott érte, amiről ráadásul hazudott a férjének, akinek az egész gyerekkérdés nem volt ennyire fontos. A házasságát kérdéses, hogy adta-e érte, szerintem részben igen. Nóra is egy vagyont adott érte, és feladta a karrierjét is (egy időre mindenképp; Rebeka eleve otthon volt a gyerekeivel). Vanda a saját biológiai nőiségét és egy vér szerinti gyerek reményét adta - a kb. négyezer euróért, amit a négy petesejtleszívással összesen keresett. 

Nyilván költői kérdés, hogy megérte-e.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése